ტექნოლოგიური განვითარების სწრაფმავალ სამყაროში თითზე ჩამოსათვლელია ფიგურები, რომლებსაც მომავალზე ისეთივე მასშტაბური და სიღრმისეული გავლენა აქვთ, როგორც ჯენსენ ჰუანგს. წლების განმავლობაში მისი ლიდერობით ტექნოლოგიური გიგანტის Nvidia-ს სტრატეგიულმა გადაწყვეტილებებმა მნიშვნელოვნად განსაზღვრა გამოთვლითი ტექნოლოგიების ევოლუცია, შესაბამისად ხელოვნური ინტელექტისა და მთელი რიგი მომიჯნავე სფეროების განვითარება.
როგორც Nvidia-ს თანადამფუძნებელი და აღმასრულებელი დირექტორი, ჯენსენი სათავეში უდგას კომპანიას, რომელიც არა მხოლოდ წარმატებით ჩაება ტექნოლოგიური ცვლილებების ფერხულში, არამედ ერთმნიშვნელოვნად შეუწყო ხელი იმ ძვრებს, რომლებმაც განაპირობა კიდეც ბოლო ათწლეულის მასშტაბური მიღწევები. Nvidia-ს გზა ვიდეოთამაშების ინდუსტრიაზე კონცენტრირებული მოთამაშიდან მსოფლიოს ერთ-ერთ ყველაზე მდიდარ და გავლენიან ტექნოლოგიურ კომპანიამდე არის ამბავი თამამი და ნოვატორული გადაწყვეტილებებისა. წინამდებარე სტატია მოგითხრობთ Nvidia-ს განვლილი გზისა და ჯენსენ ჰუანგის ხედვის შესახებ კაცობრიობის ტექნოლოგიურ მომავალზე.
ბოლო სამი ათწლეულის განმავლობაში ჰუანგის ნაბიჯებმა არსებითად ჩამოაყალიბა ჩვენი აწმყო და შეეხო ყველაფერს: ვიდეოთამაშებითა და ხელოვნური ინტელექტით დაწყებული, თვითმართვადი მანქანებითა და მოწინავე სამედიცინო კვლევებით დამთავრებული; თუმცა, საყოველთაო მოსაზრების თანახმად, ეს უფრო დიდი ისტორიის მხოლოდ შესავალია. არსებითად, ჯენსენ ჰუანგის ხედვის გაგება და Nvidia-ს წარმატების ისტორიის გააზრება დაგვეხმარება ტექნოლოგიების განვითარების ტრაექტორიის დადგენასა და იმის განსაზღვრაში, თუ რა გველის წინ.
იმის გასაგებად, თუ საით მივდივართ, ჰუანგი გვთავაზობს გადავხედოთ წარსულს. Nvidia-ს ამჟამინდელი დომინირების მიზეზები შეგვიძლია ვეძიოთ 1990-იანი წლების დასაწყისში, როცა კომპანია პროცესორების, ე.წ კომპიუტერის ტვინის, მუშაობის პრინციპის შეცვლის იდეამდე მივიდა. 90-იან წლებში ვიდეოთამაშების ინდუსტრია ცენტრალური პროცესორების (CPU) შეზღუდვებს აწყდებოდა. ვიდეოთამაშების დეველოპერები ოცნებობდნენ მრავალფეროვან, ინტერაქციულ, სამგანზომილებიან სამყაროებზე, მაგრამ CPU გამოთვლითი სიმძლავრე ამის საშუალებას არ იძლეოდა.
Nvidia-ს შორსმჭვრეტელობა ტექნიკურთან ერთად ფილოსოფიური ხასიათისაც გახლდათ. ჰუანგმა და მისმა გუნდმა გააცნობიერა, რომ გამოთვლითი სიმძლავრის გასაზრდელად პროცესორს უნდა შესძლებოდა ინფორმაციის არა მხოლოდ თანმიმდევრული, არამედ პარალელური დამუშავება. ამრიგად, დაიბადა GPU — პროცესორების ახალი კლასი. CPU-სგან განსხვავებით, რომელიც ამოცანებს თანმიმდევრულად ასრულებს, GPU-ს შეუძლია პარალელურად ათასობით ოპერაციის შესრულება. ამ ფუნდამენტურმა არქიტექტურულმა ცვლილებამ პროცესორებში შეცვალა ინდუსტრია და კომპიუტერული გამოთვლების სრულიად ახალ პარადიგმას ჩაუყარა საფუძველი — მონაცემების პარალელურ დამუშავებას.
იმის კვალდაკვალ, რომ GPU-ები ვიდეოთამაშებს უფრო რეალისტურს ხდიდნენ, მათი პარალელური დამუშავების უნარმა სხვა სფეროების ყურადღებაც მიიპყრო. მკვლევრებმა აღმოაჩინეს, რომ GPU-ს შეუძლია მნიშვნელოვნად დააჩქაროს სამეცნიერო გამოთვლები, რომელთა შესრულებაც ხშირად ტრადიციული სუპერკომპიუტერების შესაძლებლობებსაც კი აღემატებოდა.
ის, რაც ვიდეოთამაშების ინდუსტრიისთვის მხოლოდ მძლავრი პროცესორი იყო, მეცნიერებისთვის დროის მანქანა აღმოჩნდა. თავად ჰუანგიც ხშირად აღწერს GPU-ს, როგორც „დროის მანქანას“ — ტექნოლოგიას, რომელიც მკვეთრად აჩქარებს გამოთვლებს; მკვლევრებსა და მეცნიერებს საშუალებას აძლევს, გადაჭრან პრობლემები, რომლებიც ადრე უდიდეს ძალისხმევასა და დროს საჭიროებდა.
ერთხელაც GPU-ს შესაძლებლობებით მოხიბლულმა კვანტური ქიმიის მეცნიერმა ჰუანგს ასეთი რამ უთხრა: "ჯენსენ, Nvidia-ს პროცესორების წყალობით, სამუშაო, რომელსაც ალბათ მთელ ცხოვრებას შევალევდი, ახლა შემიძლია დროის ხანმოკლე პერიოდში შევასრულო". სწორედ ეს არის Nvidia-ს პროცესორების გამოთვლითი სიჩქარის ძალა. ეს სიმძლავრე მეცნიერებს შესაძლებლობას აძლევს მოახდინონ სისტემების სიმულაცია, რთული მათემატიკური გამოთვლების შესრულება, ამინდის უფრო ზუსტი პროგნოზირება, თვითმართვადი მანქანების გამოცდა ვირტუალურ ქალაქებში — სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, შესაძლებელია მომავლის განჭვრეტა.
ბოლო ათწლეულში GPU-ს წყალობით არაერთი რთული ამოცანა წარმატებით გადაიჭრა. დღეს უკვე გვაქვს მეტყველების ამომცნობი და ენის დასამუშავებელი მოდელები, ასევე გენერაციული ხელოვნური ინტელექტი. ყოველივე ამით შესაძლებელი გახდა ისეთი დიდი ენობრივი მოდელის (LLM) შემუშავება, როგორიცაა ChatGPT. ჰუანგი მიიჩნევს, რომ ეს მხოლოდ დასაწყისია. მისი აზრით, გასული ათი წელი ხელოვნური ინტელექტის სფეროში აღმოჩენების ხანა იყო, ხოლო მომდევნო ათწლეული გამოყენებითი ხელოვნური ინტელექტის ერა იქნება. ეს ნიშნავს, რომ ხელოვნური ინტელექტი აქტიურად დაინერგება ადამიანის საქმიანობის ყველა სფეროში, მათ შორის ბიოლოგიაში, კლიმატის კვლევაში, სოფლის მეურნეობაში, განათლებასა და რობოტიკაში.
თავის დროზე Nvidia-მ წამოიწყო კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი ინიციატივა — CUDA. ეს პროგრამირების მოდელი დეველოპერებს საშუალებას აძლევდა, პირდაპირ დაეპროგრამებინათ Nvidia-ს გრაფიკული პროცესორები სტანდარტული ენების, მაგალითად C-ის გამოყენებით, რითაც შესაძლებელი გახდა პარალელური გამოთვლების პოტენციალის მასშტაბურად გამოყენება. ეს იყო გარდამტეხი მომენტი, რომელიც მთლიანად ჰუანგის სტრატეგიული გათვლის შედეგია; ჯენსენის ჩანაფიქრით, მძლავრი გამოთვლითი რესურსების ხელმისაწვდომობის გაზრდა უამრავ ახალ ინოვაციას ჩაუყრიდა საფუძველს. ჰუანგის რწმენა ეფუძნებოდა იმ მოსაზრებას, რომ სათამაშო ბაზრისთვის წარმოებული გრაფიკული პროცესორების დიდი რაოდენობა უზრუნველყოფდა CUDA-ს ფართო გავრცელებას და მას პარალელური გამოთვლების სტანდარტად აქცევდა.
CUDA-ს პოტენციალი ნათლად გამოჩნდა 2012 წელს, როდესაც AlexNet-ი შეიქმნა. ამ ღრმა ნეირონულმა ქსელმა, რომელიც ჯეფ ჰინტონმა, ილია სუცკევერმა და ალექს კრიჟევსკიმ Nvidia GeForce-ის გრაფიკულ პროცესორებზე CUDA-ს გამოყენებით გაწვრთნეს, გარღვევა მოახდინა გამოსახულების ამოცნობის ტექნოლოგიაში. AlexNet-მა აჩვენა, რომ ღრმა დასწავლის მოდელებს, რომლებიც პარალელური დამუშავებით დიდ მონაცემთა ნაკრებებზე გაიწვრთნებიან, შეუძლიათ უპრეცედენტო შედეგების მიღწევა. ეს იყო მნიშვნელოვანი მომენტი, რომელმაც გამოთვლების ახალი ეპოქა შექმნა.
ჰუანგისთვის და მისი გუნდისთვის AlexNet-ი დიდი წარმატება იყო. მათ დასვეს მნიშვნელოვანი კითხვა: რამდენად შორს შეიძლება წასულიყო ეს მიდგომა? მიაჩნდათ, რომ ღრმა დასწავლის მასშტაბირების შემთხვევაში, შესაძლებელი გახდებოდა იმ პრობლემების გადაჭრა, რომლებიც ადრე გადაუჭრელად მიიჩნეოდა, რაც, თავის მხრივ, რადიკალურად შეცვლიდა მრავალ ინდუსტრიას.
Nvidia-მ დიდი ფსონი დადო ხელოვნური ინტელექტის განვითარებაზე. კომპანიამ ირწმუნა, რომ დიდი მონაცემებით გაწვრთნილი მოდელები განუზომელ შესაძლებლობებს მოიტანდნენ და ეს ძალიან ბევრ რამეს შეცვლიდა. ამიტომაც, Nvidia-მ უკანასკნელი ათწლეულის განმავლობაში შექმნა სრულიად ახალი კომპიუტერული სისტემა — აპარატურა, პროგრამები და სხვა. შედეგად, ყოველივე ეს გახდა იმ დიდი ტექნოლოგიური რევოლუციის დაწყების მიზეზი, რომელსაც ახლა ვხედავთ.
Nvidia-მ ხელოვნური ინტელექტის პოტენციალი სამი ძირითადი მიმართულებით დაინახა: პირველ რიგში, სწორად შეაფასეს გრაფიკული (GPU) და ცენტრალური (CPU) პროცესორების სინერგია, რაც მონაცემთა უფრო სწრაფად დამუშავების საშუალებას იძლევა. მეორე, გააცნობიერეს, რომ ნეირონული ქსელების გაუმჯობესება სისტემატურად იძლეოდა უკეთეს შედეგებს. მესამე, ასევე სწორად შეაფასეს AI-ის მრავალმხრივი შესაძლებლობები, რომელიც სხვადასხვა ტიპის მონაცემებს შორის კავშირების ამოცნობასა და მათ გადამუშავებას ახერხებს (მაგალითად, ტექსტიდან გამოსახულების შექმნა). სწორედ ამ სიღრმისეული ხედვის საფუძველზე ააგო Nvidia-მ თავისი გრძელვადიანი სტრატეგია და ჩადო დიდძალი ინვესტიცია ხელოვნურ ინტელექტში.
ჰუანგის ხედვის მიხედვით, ხელოვნური ინტელექტის ყველაზე ხელშესახები გამოყენება რობოტიკაში იქნება. მისი პროგნოზი ასეთია: „ყველაფერი, რაც მოძრაობს, ოდესმე რობოტიზებული იქნება და ეს მალე მოხდება“. ეს პროცესი მოიაზრებს როგორც ჰუმანოიდ რობოტებს, ასევე თვითმართვად მანქანებს, ავტონომიურ დრონებს, ჭკვიან ასისტენტებსა და გაზონის რობოტულ საკრეჭებსაც კი.
რობოტების წვრთნა ადრე რთული და ხანგრძლივი პროცესი იყო. რეალურ სამყაროში წვრთნა დაკავშირებული იყო მთელ რიგ რისკებთან, ხარჯებთან და შეზღუდვებთან. თუმცა, Nvidia-ს Omniverse-ისა და Cosmos-ის წყალობით, რომლებიც აერთიანებენ ფიზიკის კანონებზე დაფუძნებულ სიმულაციასა და გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს, რობოტებს შეუძლიათ ივარჯიშონ უზარმაზარ, ფოტო-რეალისტურ ვირტუალურ სამყაროებში. Omniverse ახდენს ფიზიკის კანონების სიმულაციას, ხოლო Cosmos არის სამყაროს მოდელი, რომელიც ითვალისწინებს ინერციას, გრავიტაციასა და ობიექტების მუდმივობას. ეს ორი ტექნოლოგია ერთად ქმნის სავარჯიშო გარემოს, სადაც რობოტები სწავლობენ უფრო სწრაფად, უკეთ განაზოგადებენ მიღებულ ცოდნას და ამის შემდეგ უფრო შეუფერხებლად ფუნქციონირებენ რეალურ სამყაროში. ჰუანგი Cosmos-ს ადარებს „სამყაროს ენობრივ მოდელს“, რომელიც იმიტირებს გრავიტაციას, ხახუნის ძალას, ობიექტების მუდმივობასა და სივრცის აღქმას.
ისევე, როგორც ენობრივი მოდელები, როგორიცაა ChatGPT, ქმნიან ტექსტს არსებული ცოდნის საფუძველზე, სიმულაციური მოდელები, როგორიცაა, მაგალითად, Cosmos, ქმნიან ფიზიკურ რეალობაზე დაფუძნებულ სამყაროს. ეს ტექნოლოგია მნიშვნელოვანია, რადგან ის არ არის მხოლოდ ანიმაცია ან მიახლოებითი მოდელირება — ეს არის რეალობის ციფრული ასლი, საკმარისად ზუსტი იმისთვის, რომ მოამზადოს ავტონომიური აგენტები, რომლებიც მომავალში ააშენებენ ჩვენს სახლებს, იმუშავებენ მიტანის სერვისში ან დაგვეხმარებიან საავადმყოფოებში.
უახლოეს მომავალში ჰუანგი ელის რობოტების მომრავლებას არა მხოლოდ სამრეწველო მანქანების, არამედ პერსონალიზებული ასისტენტების სახითაც. ის წარმოიდგენს, რომ თითოეულ ჩვენგანს ეყოლება საკუთარი ვარსკვლავური ომებიდან R2-D2-ის მსგავსი რობოტი თანამგზავრი, რომელიც მთელი ცხოვრების განმავლობაში ჩვენს გვერდით იქნება, მოერგება ჩვენს საჭიროებებს და განვითარდება ჩვენთან ერთად. R2-D2 იქნება სანდო კომპანიონი. ჰუანგის აზრით, ასეთი ასისტენტის შესაქმნელად საჭირო ტექნოლოგია უკვე არსებობს.
მიუხედავად ოპტიმიზმისა, ჯენსენ ჰუანგი ხაზს უსვამს AI-თან დაკავშირებულ სერიოზულ რისკებს. მას აშფოთებს მონაცემებში არსებული მიკერძოება, დეზინფორმაციული და ყალბი შინაარსის („ჰალუცინაციების“) გენერირების მაგალითები და, ზოგადად, AI სისტემების უსაფრთხოება. მისი აზრით, ამ გამოწვევებთან გასამკლავებლად აუცილებელია სიღრმისეული კვლევა და უსაფრთხოების სისტემების შექმნა.
ჰუანგი ასევე აქცენტირებს ენერგოეფექტურობის კრიტიკულ მნიშვნელობაზე. ხელოვნური ინტელექტის გამოთვლების მზარდი მოთხოვნების ფონზე, ძირითადი ტექნოლოგიების ენერგოეფექტურობის გაუმჯობესება სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანია მდგრადი განვითარების უზრუნველსაყოფად. საინტერესოა, რომ Nvidia-მ მიაღწია პროგრესს და მნიშვნელოვნად გაზარდა მისი AI სისტემების წარმადობა ერთ ვატზე, მაგრამ მეტი ენერგოეფექტურობისკენ სწრაფვა კვლავ მთავარ პრიორიტეტად რჩება.
ჰუანგი ურჩევს ყველას, მიუხედავად მათი საქმიანობის სფეროსა, ისწავლონ ხელოვნურ ინტელექტთან ურთიერთობა და მისი გამოყენება. ჯენსენი ხელოვნური ინტელექტის ეფექტურად გამოყენების სწავლას კარგი კითხვების დასმის უნარს ადარებს. როგორც წინა თაობებს დასჭირდათ კომპიუტერული უნარების გამომუშავება შრომისუნარიანობის გასაუმჯობესებლად, ახლანდელი თაობაც ასევე უნდა მოიქცეს, მათ უნდა დასვან კითხვა: „როგორ გამოვიყენო ხელოვნური ინტელექტი ჩემი სამუშაოს უკეთ შესასრულებლად?“.
ჯენსენი ხელოვნურ ინტელექტს განიხილავს არა როგორც საფრთხეს, რომელიც ადამიანებს დანიშნულებას წაართმევს, არამედ როგორც შესაძლებლობების უკეთ გამოყენების მძლავრ ინსტრუმენტს. ხელოვნური ინტელექტი ჩვენ ნაცვლად ასრულებს დამღლელ ამოცანებს, სწრაფად გვაწვდის ინფორმაციასა და ანალიზს, რაც გვეხმარება სამუშაოს უკეთ შესრულებაში და გვაძლევს მეტ თავდაჯერებულობას უფრო ამბიციური მიზნების მისაღწევად. ჰუანგის აზრით, მიზანი ხელონვური ინტელექტის მიზანი ადამიანებისთვის მეტი შესაძლებლობების შექმნაა.
ბოლო ათწლეულების განმავლობაში ინოვაციური სულისკვეთებითა და პროგრესისადმი ურყევი რწმენით ჩამოყალიბებული ჯენსენ ჰუანგის ხედვა გვთავაზობს მომავალს, რომელიც მჭიდროდ არის დაკავშირებული ხელოვნურ ინტელექტთან. ეს უკანასკნელი მუდმივად მზარდი გამოთვლითი სიმძლავრით მოქმედებს და ახალ შესაძლებლობებს ქმნის ყველა ინდუსტრიაში. ჰუანგს აქვს იმედი, რომ Nvidia-ს წვლილი არა მხოლოდ ვიდეოთამაშების გაუმჯობესებით, არამედ ისეთ სფეროებში გარდამტეხი როლის შესრულებითაც იქნება დასამახსოვრებელი, როგორიცაა ბიოლოგია და რობოტიკა, რასაც საბოლოო ჯამში ყოვლისმომცველი და პოზიტიური გავლენა ექნება კაცობრიობის განვითარებაზე.
ჯენსენ ჰუანგისთვის Nvidia უბრალო კომპანია კი არა, ერთგვარი დროის მანქანაა — ინსტრუმენტი, რომელიც მეცნიერებს საშუალებას აძლევს მომავალში გაიხედონ, მისი მოდელირება და შესწავლა შეძლონ მანამ, სანამ ის რეალობად იქცევა. ამ შორსმჭვრეტელ ხედვას თან სდევს დიდი პასუხისმგებლობაც — უზრუნველყოს, რომ ის მომავალი, რომელსაც ერთად ვაშენებთ, საცხოვრებლად ღირდეს. და თუ ჩვენს აწმყოს შევხედავთ, დავინახავთ, რომ მის ჩამოყალიბებაში Nvidia-ს დიდი წვლილია.
ჰუანგის მემკვიდრეობა განისაზღვრება არა მხოლოდ იმით, რაც თავად შექმნა, არამედ იმითაც, თუ როგორ დაგვარწმუნა, რომ შეგვიძლია მომავლის შექმნაში ჩვენი წვლილი შევიტანოთ.
დროის მანქანის გამომგონებელი: კომპიუტერული თამაშებიდან ტექნოლოგიურ გიგანტამდე
26 ივნისი 2025ტექნოლოგიური განვითარების სწრაფმავალ სამყაროში თითზე ჩამოსათვლელია ფიგურები, რომლებსაც მომავალზე ისეთივე მასშტაბური და სიღრმისეული გავლენა აქვთ, როგორც ჯენსენ ჰუანგს. წლების განმავლობაში მისი ლიდერობით ტექნოლოგიური გიგანტის Nvidia-ს სტრატეგიულმა გადაწყვეტილებებმა მნიშვნელოვნად განსაზღვრა გამოთვლითი ტექნოლოგიების ევოლუცია, შესაბამისად ხელოვნური ინტელექტისა და მთელი რიგი მომიჯნავე სფეროების განვითარება.
როგორც Nvidia-ს თანადამფუძნებელი და აღმასრულებელი დირექტორი, ჯენსენი სათავეში უდგას კომპანიას, რომელიც არა მხოლოდ წარმატებით ჩაება ტექნოლოგიური ცვლილებების ფერხულში, არამედ ერთმნიშვნელოვნად შეუწყო ხელი იმ ძვრებს, რომლებმაც განაპირობა კიდეც ბოლო ათწლეულის მასშტაბური მიღწევები. Nvidia-ს გზა ვიდეოთამაშების ინდუსტრიაზე კონცენტრირებული მოთამაშიდან მსოფლიოს ერთ-ერთ ყველაზე მდიდარ და გავლენიან ტექნოლოგიურ კომპანიამდე არის ამბავი თამამი და ნოვატორული გადაწყვეტილებებისა. წინამდებარე სტატია მოგითხრობთ Nvidia-ს განვლილი გზისა და ჯენსენ ჰუანგის ხედვის შესახებ კაცობრიობის ტექნოლოგიურ მომავალზე.
ბოლო სამი ათწლეულის განმავლობაში ჰუანგის ნაბიჯებმა არსებითად ჩამოაყალიბა ჩვენი აწმყო და შეეხო ყველაფერს: ვიდეოთამაშებითა და ხელოვნური ინტელექტით დაწყებული, თვითმართვადი მანქანებითა და მოწინავე სამედიცინო კვლევებით დამთავრებული; თუმცა, საყოველთაო მოსაზრების თანახმად, ეს უფრო დიდი ისტორიის მხოლოდ შესავალია. არსებითად, ჯენსენ ჰუანგის ხედვის გაგება და Nvidia-ს წარმატების ისტორიის გააზრება დაგვეხმარება ტექნოლოგიების განვითარების ტრაექტორიის დადგენასა და იმის განსაზღვრაში, თუ რა გველის წინ.
იმის გასაგებად, თუ საით მივდივართ, ჰუანგი გვთავაზობს გადავხედოთ წარსულს. Nvidia-ს ამჟამინდელი დომინირების მიზეზები შეგვიძლია ვეძიოთ 1990-იანი წლების დასაწყისში, როცა კომპანია პროცესორების, ე.წ კომპიუტერის ტვინის, მუშაობის პრინციპის შეცვლის იდეამდე მივიდა. 90-იან წლებში ვიდეოთამაშების ინდუსტრია ცენტრალური პროცესორების (CPU) შეზღუდვებს აწყდებოდა. ვიდეოთამაშების დეველოპერები ოცნებობდნენ მრავალფეროვან, ინტერაქციულ, სამგანზომილებიან სამყაროებზე, მაგრამ CPU გამოთვლითი სიმძლავრე ამის საშუალებას არ იძლეოდა.
Nvidia-ს შორსმჭვრეტელობა ტექნიკურთან ერთად ფილოსოფიური ხასიათისაც გახლდათ. ჰუანგმა და მისმა გუნდმა გააცნობიერა, რომ გამოთვლითი სიმძლავრის გასაზრდელად პროცესორს უნდა შესძლებოდა ინფორმაციის არა მხოლოდ თანმიმდევრული, არამედ პარალელური დამუშავება. ამრიგად, დაიბადა GPU — პროცესორების ახალი კლასი. CPU-სგან განსხვავებით, რომელიც ამოცანებს თანმიმდევრულად ასრულებს, GPU-ს შეუძლია პარალელურად ათასობით ოპერაციის შესრულება. ამ ფუნდამენტურმა არქიტექტურულმა ცვლილებამ პროცესორებში შეცვალა ინდუსტრია და კომპიუტერული გამოთვლების სრულიად ახალ პარადიგმას ჩაუყარა საფუძველი — მონაცემების პარალელურ დამუშავებას.
იმის კვალდაკვალ, რომ GPU-ები ვიდეოთამაშებს უფრო რეალისტურს ხდიდნენ, მათი პარალელური დამუშავების უნარმა სხვა სფეროების ყურადღებაც მიიპყრო. მკვლევრებმა აღმოაჩინეს, რომ GPU-ს შეუძლია მნიშვნელოვნად დააჩქაროს სამეცნიერო გამოთვლები, რომელთა შესრულებაც ხშირად ტრადიციული სუპერკომპიუტერების შესაძლებლობებსაც კი აღემატებოდა.
ის, რაც ვიდეოთამაშების ინდუსტრიისთვის მხოლოდ მძლავრი პროცესორი იყო, მეცნიერებისთვის დროის მანქანა აღმოჩნდა. თავად ჰუანგიც ხშირად აღწერს GPU-ს, როგორც „დროის მანქანას“ — ტექნოლოგიას, რომელიც მკვეთრად აჩქარებს გამოთვლებს; მკვლევრებსა და მეცნიერებს საშუალებას აძლევს, გადაჭრან პრობლემები, რომლებიც ადრე უდიდეს ძალისხმევასა და დროს საჭიროებდა.
ერთხელაც GPU-ს შესაძლებლობებით მოხიბლულმა კვანტური ქიმიის მეცნიერმა ჰუანგს ასეთი რამ უთხრა: "ჯენსენ, Nvidia-ს პროცესორების წყალობით, სამუშაო, რომელსაც ალბათ მთელ ცხოვრებას შევალევდი, ახლა შემიძლია დროის ხანმოკლე პერიოდში შევასრულო". სწორედ ეს არის Nvidia-ს პროცესორების გამოთვლითი სიჩქარის ძალა. ეს სიმძლავრე მეცნიერებს შესაძლებლობას აძლევს მოახდინონ სისტემების სიმულაცია, რთული მათემატიკური გამოთვლების შესრულება, ამინდის უფრო ზუსტი პროგნოზირება, თვითმართვადი მანქანების გამოცდა ვირტუალურ ქალაქებში — სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, შესაძლებელია მომავლის განჭვრეტა.
ბოლო ათწლეულში GPU-ს წყალობით არაერთი რთული ამოცანა წარმატებით გადაიჭრა. დღეს უკვე გვაქვს მეტყველების ამომცნობი და ენის დასამუშავებელი მოდელები, ასევე გენერაციული ხელოვნური ინტელექტი. ყოველივე ამით შესაძლებელი გახდა ისეთი დიდი ენობრივი მოდელის (LLM) შემუშავება, როგორიცაა ChatGPT. ჰუანგი მიიჩნევს, რომ ეს მხოლოდ დასაწყისია. მისი აზრით, გასული ათი წელი ხელოვნური ინტელექტის სფეროში აღმოჩენების ხანა იყო, ხოლო მომდევნო ათწლეული გამოყენებითი ხელოვნური ინტელექტის ერა იქნება. ეს ნიშნავს, რომ ხელოვნური ინტელექტი აქტიურად დაინერგება ადამიანის საქმიანობის ყველა სფეროში, მათ შორის ბიოლოგიაში, კლიმატის კვლევაში, სოფლის მეურნეობაში, განათლებასა და რობოტიკაში.
თავის დროზე Nvidia-მ წამოიწყო კიდევ ერთი მნიშვნელოვანი ინიციატივა — CUDA. ეს პროგრამირების მოდელი დეველოპერებს საშუალებას აძლევდა, პირდაპირ დაეპროგრამებინათ Nvidia-ს გრაფიკული პროცესორები სტანდარტული ენების, მაგალითად C-ის გამოყენებით, რითაც შესაძლებელი გახდა პარალელური გამოთვლების პოტენციალის მასშტაბურად გამოყენება. ეს იყო გარდამტეხი მომენტი, რომელიც მთლიანად ჰუანგის სტრატეგიული გათვლის შედეგია; ჯენსენის ჩანაფიქრით, მძლავრი გამოთვლითი რესურსების ხელმისაწვდომობის გაზრდა უამრავ ახალ ინოვაციას ჩაუყრიდა საფუძველს. ჰუანგის რწმენა ეფუძნებოდა იმ მოსაზრებას, რომ სათამაშო ბაზრისთვის წარმოებული გრაფიკული პროცესორების დიდი რაოდენობა უზრუნველყოფდა CUDA-ს ფართო გავრცელებას და მას პარალელური გამოთვლების სტანდარტად აქცევდა.
CUDA-ს პოტენციალი ნათლად გამოჩნდა 2012 წელს, როდესაც AlexNet-ი შეიქმნა. ამ ღრმა ნეირონულმა ქსელმა, რომელიც ჯეფ ჰინტონმა, ილია სუცკევერმა და ალექს კრიჟევსკიმ Nvidia GeForce-ის გრაფიკულ პროცესორებზე CUDA-ს გამოყენებით გაწვრთნეს, გარღვევა მოახდინა გამოსახულების ამოცნობის ტექნოლოგიაში. AlexNet-მა აჩვენა, რომ ღრმა დასწავლის მოდელებს, რომლებიც პარალელური დამუშავებით დიდ მონაცემთა ნაკრებებზე გაიწვრთნებიან, შეუძლიათ უპრეცედენტო შედეგების მიღწევა. ეს იყო მნიშვნელოვანი მომენტი, რომელმაც გამოთვლების ახალი ეპოქა შექმნა.
ჰუანგისთვის და მისი გუნდისთვის AlexNet-ი დიდი წარმატება იყო. მათ დასვეს მნიშვნელოვანი კითხვა: რამდენად შორს შეიძლება წასულიყო ეს მიდგომა? მიაჩნდათ, რომ ღრმა დასწავლის მასშტაბირების შემთხვევაში, შესაძლებელი გახდებოდა იმ პრობლემების გადაჭრა, რომლებიც ადრე გადაუჭრელად მიიჩნეოდა, რაც, თავის მხრივ, რადიკალურად შეცვლიდა მრავალ ინდუსტრიას.
Nvidia-მ დიდი ფსონი დადო ხელოვნური ინტელექტის განვითარებაზე. კომპანიამ ირწმუნა, რომ დიდი მონაცემებით გაწვრთნილი მოდელები განუზომელ შესაძლებლობებს მოიტანდნენ და ეს ძალიან ბევრ რამეს შეცვლიდა. ამიტომაც, Nvidia-მ უკანასკნელი ათწლეულის განმავლობაში შექმნა სრულიად ახალი კომპიუტერული სისტემა — აპარატურა, პროგრამები და სხვა. შედეგად, ყოველივე ეს გახდა იმ დიდი ტექნოლოგიური რევოლუციის დაწყების მიზეზი, რომელსაც ახლა ვხედავთ.
Nvidia-მ ხელოვნური ინტელექტის პოტენციალი სამი ძირითადი მიმართულებით დაინახა: პირველ რიგში, სწორად შეაფასეს გრაფიკული (GPU) და ცენტრალური (CPU) პროცესორების სინერგია, რაც მონაცემთა უფრო სწრაფად დამუშავების საშუალებას იძლევა. მეორე, გააცნობიერეს, რომ ნეირონული ქსელების გაუმჯობესება სისტემატურად იძლეოდა უკეთეს შედეგებს. მესამე, ასევე სწორად შეაფასეს AI-ის მრავალმხრივი შესაძლებლობები, რომელიც სხვადასხვა ტიპის მონაცემებს შორის კავშირების ამოცნობასა და მათ გადამუშავებას ახერხებს (მაგალითად, ტექსტიდან გამოსახულების შექმნა). სწორედ ამ სიღრმისეული ხედვის საფუძველზე ააგო Nvidia-მ თავისი გრძელვადიანი სტრატეგია და ჩადო დიდძალი ინვესტიცია ხელოვნურ ინტელექტში.
ჰუანგის ხედვის მიხედვით, ხელოვნური ინტელექტის ყველაზე ხელშესახები გამოყენება რობოტიკაში იქნება. მისი პროგნოზი ასეთია: „ყველაფერი, რაც მოძრაობს, ოდესმე რობოტიზებული იქნება და ეს მალე მოხდება“. ეს პროცესი მოიაზრებს როგორც ჰუმანოიდ რობოტებს, ასევე თვითმართვად მანქანებს, ავტონომიურ დრონებს, ჭკვიან ასისტენტებსა და გაზონის რობოტულ საკრეჭებსაც კი.
რობოტების წვრთნა ადრე რთული და ხანგრძლივი პროცესი იყო. რეალურ სამყაროში წვრთნა დაკავშირებული იყო მთელ რიგ რისკებთან, ხარჯებთან და შეზღუდვებთან. თუმცა, Nvidia-ს Omniverse-ისა და Cosmos-ის წყალობით, რომლებიც აერთიანებენ ფიზიკის კანონებზე დაფუძნებულ სიმულაციასა და გენერაციულ ხელოვნურ ინტელექტს, რობოტებს შეუძლიათ ივარჯიშონ უზარმაზარ, ფოტო-რეალისტურ ვირტუალურ სამყაროებში. Omniverse ახდენს ფიზიკის კანონების სიმულაციას, ხოლო Cosmos არის სამყაროს მოდელი, რომელიც ითვალისწინებს ინერციას, გრავიტაციასა და ობიექტების მუდმივობას. ეს ორი ტექნოლოგია ერთად ქმნის სავარჯიშო გარემოს, სადაც რობოტები სწავლობენ უფრო სწრაფად, უკეთ განაზოგადებენ მიღებულ ცოდნას და ამის შემდეგ უფრო შეუფერხებლად ფუნქციონირებენ რეალურ სამყაროში. ჰუანგი Cosmos-ს ადარებს „სამყაროს ენობრივ მოდელს“, რომელიც იმიტირებს გრავიტაციას, ხახუნის ძალას, ობიექტების მუდმივობასა და სივრცის აღქმას.
ისევე, როგორც ენობრივი მოდელები, როგორიცაა ChatGPT, ქმნიან ტექსტს არსებული ცოდნის საფუძველზე, სიმულაციური მოდელები, როგორიცაა, მაგალითად, Cosmos, ქმნიან ფიზიკურ რეალობაზე დაფუძნებულ სამყაროს. ეს ტექნოლოგია მნიშვნელოვანია, რადგან ის არ არის მხოლოდ ანიმაცია ან მიახლოებითი მოდელირება — ეს არის რეალობის ციფრული ასლი, საკმარისად ზუსტი იმისთვის, რომ მოამზადოს ავტონომიური აგენტები, რომლებიც მომავალში ააშენებენ ჩვენს სახლებს, იმუშავებენ მიტანის სერვისში ან დაგვეხმარებიან საავადმყოფოებში.
უახლოეს მომავალში ჰუანგი ელის რობოტების მომრავლებას არა მხოლოდ სამრეწველო მანქანების, არამედ პერსონალიზებული ასისტენტების სახითაც. ის წარმოიდგენს, რომ თითოეულ ჩვენგანს ეყოლება საკუთარი ვარსკვლავური ომებიდან R2-D2-ის მსგავსი რობოტი თანამგზავრი, რომელიც მთელი ცხოვრების განმავლობაში ჩვენს გვერდით იქნება, მოერგება ჩვენს საჭიროებებს და განვითარდება ჩვენთან ერთად. R2-D2 იქნება სანდო კომპანიონი. ჰუანგის აზრით, ასეთი ასისტენტის შესაქმნელად საჭირო ტექნოლოგია უკვე არსებობს.
მიუხედავად ოპტიმიზმისა, ჯენსენ ჰუანგი ხაზს უსვამს AI-თან დაკავშირებულ სერიოზულ რისკებს. მას აშფოთებს მონაცემებში არსებული მიკერძოება, დეზინფორმაციული და ყალბი შინაარსის („ჰალუცინაციების“) გენერირების მაგალითები და, ზოგადად, AI სისტემების უსაფრთხოება. მისი აზრით, ამ გამოწვევებთან გასამკლავებლად აუცილებელია სიღრმისეული კვლევა და უსაფრთხოების სისტემების შექმნა.
ჰუანგი ასევე აქცენტირებს ენერგოეფექტურობის კრიტიკულ მნიშვნელობაზე. ხელოვნური ინტელექტის გამოთვლების მზარდი მოთხოვნების ფონზე, ძირითადი ტექნოლოგიების ენერგოეფექტურობის გაუმჯობესება სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანია მდგრადი განვითარების უზრუნველსაყოფად. საინტერესოა, რომ Nvidia-მ მიაღწია პროგრესს და მნიშვნელოვნად გაზარდა მისი AI სისტემების წარმადობა ერთ ვატზე, მაგრამ მეტი ენერგოეფექტურობისკენ სწრაფვა კვლავ მთავარ პრიორიტეტად რჩება.
ჰუანგი ურჩევს ყველას, მიუხედავად მათი საქმიანობის სფეროსა, ისწავლონ ხელოვნურ ინტელექტთან ურთიერთობა და მისი გამოყენება. ჯენსენი ხელოვნური ინტელექტის ეფექტურად გამოყენების სწავლას კარგი კითხვების დასმის უნარს ადარებს. როგორც წინა თაობებს დასჭირდათ კომპიუტერული უნარების გამომუშავება შრომისუნარიანობის გასაუმჯობესებლად, ახლანდელი თაობაც ასევე უნდა მოიქცეს, მათ უნდა დასვან კითხვა: „როგორ გამოვიყენო ხელოვნური ინტელექტი ჩემი სამუშაოს უკეთ შესასრულებლად?“.
ჯენსენი ხელოვნურ ინტელექტს განიხილავს არა როგორც საფრთხეს, რომელიც ადამიანებს დანიშნულებას წაართმევს, არამედ როგორც შესაძლებლობების უკეთ გამოყენების მძლავრ ინსტრუმენტს. ხელოვნური ინტელექტი ჩვენ ნაცვლად ასრულებს დამღლელ ამოცანებს, სწრაფად გვაწვდის ინფორმაციასა და ანალიზს, რაც გვეხმარება სამუშაოს უკეთ შესრულებაში და გვაძლევს მეტ თავდაჯერებულობას უფრო ამბიციური მიზნების მისაღწევად. ჰუანგის აზრით, მიზანი ხელონვური ინტელექტის მიზანი ადამიანებისთვის მეტი შესაძლებლობების შექმნაა.
ბოლო ათწლეულების განმავლობაში ინოვაციური სულისკვეთებითა და პროგრესისადმი ურყევი რწმენით ჩამოყალიბებული ჯენსენ ჰუანგის ხედვა გვთავაზობს მომავალს, რომელიც მჭიდროდ არის დაკავშირებული ხელოვნურ ინტელექტთან. ეს უკანასკნელი მუდმივად მზარდი გამოთვლითი სიმძლავრით მოქმედებს და ახალ შესაძლებლობებს ქმნის ყველა ინდუსტრიაში. ჰუანგს აქვს იმედი, რომ Nvidia-ს წვლილი არა მხოლოდ ვიდეოთამაშების გაუმჯობესებით, არამედ ისეთ სფეროებში გარდამტეხი როლის შესრულებითაც იქნება დასამახსოვრებელი, როგორიცაა ბიოლოგია და რობოტიკა, რასაც საბოლოო ჯამში ყოვლისმომცველი და პოზიტიური გავლენა ექნება კაცობრიობის განვითარებაზე.
ჯენსენ ჰუანგისთვის Nvidia უბრალო კომპანია კი არა, ერთგვარი დროის მანქანაა — ინსტრუმენტი, რომელიც მეცნიერებს საშუალებას აძლევს მომავალში გაიხედონ, მისი მოდელირება და შესწავლა შეძლონ მანამ, სანამ ის რეალობად იქცევა. ამ შორსმჭვრეტელ ხედვას თან სდევს დიდი პასუხისმგებლობაც — უზრუნველყოს, რომ ის მომავალი, რომელსაც ერთად ვაშენებთ, საცხოვრებლად ღირდეს. და თუ ჩვენს აწმყოს შევხედავთ, დავინახავთ, რომ მის ჩამოყალიბებაში Nvidia-ს დიდი წვლილია.
ჰუანგის მემკვიდრეობა განისაზღვრება არა მხოლოდ იმით, რაც თავად შექმნა, არამედ იმითაც, თუ როგორ დაგვარწმუნა, რომ შეგვიძლია მომავლის შექმნაში ჩვენი წვლილი შევიტანოთ.